ANAKKU IRFAN YANG PERIANG

Wajahmu yang tenang

Wajahmu yang tenang
Lenanya

Selasa, 9 September 2014

Mangsa MH 17???

8/9/2014 (Isnin)

Belum sempat aku duduk di kerusi selepas berjumpa dengan Ketua Bahagianku, tiba-tiba aku terdengar kawan sepejabatku berkata kepada Puan Faizah Hashim.  

"Nora tahu tak yang dia kena pergi Sabah?Terdengar soalan itu di telingaku dan aku hanya memandang kepada mereka dan beranggapan mereka hanya bergurau denganku.

"Aaaa betul.  Kak Nora, saya dan Maizatul akan pergi ke DBP Sarawak dan Sabah.  Kita akan buat Audit Personel"  kata Puan Faizah Hashim

."Tapi saya susah nak out-station ni, sebab saya menguruskan anak saya pergi dan balik sekolah" kataku. 

 "Kita pergi pada waktu cuti sekolahlah Kak Nora" jawab Puan Faizah lagi.  

""Saya pun akan hantar anak saya ke rumah neneknya" sambung Puan Faizah.

"Seriau juga ni..kisah MH 370 dan MH 17 masih baru lagi ni" jawabku lagi."

Alahai..kesian anak saya, tinggal tak pergi mana-mana pulak, cuti sekolah ni" sambungku lagi..

"Saya lagi kesian, sebab terpaksa tinggalkan suami" jawab Maizatul Adni yang baru sahaja maendirikan rumah tangga lebih kurang 4 bulan yang dahulu.

"Alah...kalau setakat suami yang tinggal, dia pandai cari makan sendiri,  Paling tidak pun, jika isteri meninggal dia menangis sekejap je..sambil nangis tangannya yang menutup muka dia itu,  dijarang-jarangkan agar dapat melihat jika ada anak dara yang datang menziarah isteri yang meninggal" balasku lagi.

Gelak besar kami semua bila perbualan begitu dibincangkan.Selepas habis bertugas, sepeti biasa aku terus ke Sekolah Agama Al-Hidayah di Taman Impian untuk mengambil anakku Irfan yang bersekolah petang di sekolah itu.  Setelah selesai ia memasukkan semua beg dan baju sekolah kebangsaannya, aku terus memandu menuju ke Taman Cheras Jaya pula untuk mengambil anakku yang sulung, Muhammad  Idzham yang bersekolah petang di sana. Semasa dalam perjalanan ke Cheras Jaya, aku pun berbual dengan anakku Irfan.

"Irfan, kemungkinan besar minggu depan Ibu kena  pergi bertugas di Sarawak dengan Sabah: sambil aku memandang ke wajah anakku Irfan. Lantas Irfan terus menjawab dengan berkata 

"Saya nak ikut Ibu"

."Mana boleh, ibu pergi ke sana kerana bekerja, bukan pergi melancung"  tekanku agar ia tidak meminta yang bermacam-macam lagi.

"Tapi saya nak ikut Ibu, Tak seronoklah kalau ibu tidak ada" katanya lagi. Ia menundukkan mukanya dan meletakkan jarinya di matanya..

"Berapa hari Ibu ke sana?" Saya tidak mahu ibu jadi mangsa MH 17, saya tidak mahu ibu mati.  Siapa nak jaga saya nanti " katanya menahan sebak sambil mukanya masih lagi tunduk dengan kedua-dua tangannya di mukanya..Aku lihat pipi dan bibirnya merah.  Air matanya mula keluar di celah-celah jarinya yang ditekan pada matanya.

"Nanti Irfan doalah Ibu supaya selamat setiap kali selepas Irfan sembahyang, boleh?  kataku sambil memandang lagi mukanya yang masih lagi menekan-nekan jarinya ke arah matanya agar tidak mahu aku melihat ia menangis.  Irfan mengangguk-nganggukkan mukanya.

"Kalau Allah nak ambil nyawa ibu ni, bila-bila masa saja Allah boleh ambil Irfan" kataku sambil memegang tangannya bagi menguatkan semangatnya. Bergetar juga suaraku menahan sebak.   Air mataku juga mengalir keluar membasahi pipiku.

"Tapi, saya tidak mahu apa-apa berlaku pada ibu" katanya lagi.

"Suatu hari nanti, ibu akan mati juga" kataku lagi.

"Tapi masa itu saya dah besar dan boleh jaga diri saya sendiri" katanya lagi,.

"Kita tidak tahu bila Allah nak ambil nyawa kita" kataku lagi.

Sepanjang perjalanan kami, aku lihat wajah Irfan sedih dan dia asyik memandang ke arah luar tingkap keretaku. Dalam hati aku juga berdoa agar Allah memanjangkan usiaku agar aku dapat menjaga anakku sehingga ia dapat berdikari sendiri.  Insyaallah...amin......






Tiada ulasan:

Catat Ulasan